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ReRenaissance

Every last Sunday
of the month

One hour of Renaissance music
in the Basel Historical Museum Barfüsserkirche

« Psalmy Dawida »
Melodies from a Polish psalter 
Sun 26th June 2022
17:15 & 19:15 Free entry – Collection

31. Juli 18:15
 

Du Fay – A cappella!
 

«Nun freue dich, Basel», so könnte man meinen, heisst der Anfang der frühesten Motette des burgundischen Komponisten Guillaume Du Fay in Übersetzung. Doch «Basilea» (oder «Vasilissa») ist ein vieldeutiges Wort und bedeutet im Griechischen eben auch «Königin». Dieses Werk war der angehenden Königin Cleofa aus dem Hause der Malatesta von Pesaro gewidmet, um sie zu ihrer Verheiratung nach Konstantinopel zu verabschieden. Und so wie diese, lassen sich die meisten von Du Fays Motetten mit einem ganz bestimmten Anlass – also einem Ort, einer Zeit und einer Geschichte – verbinden, was sie umso interessanter macht. Die «Motette» war vom Hochmittelalter bis in den Hochbarock eine der wichtigsten Formen von Vokalmusik und wandelte sich in dieser Zeit enorm. Du Fays Motetten zeigen in ihrer Anlage immer noch die strenge Ordnung mittelalterlicher Kompositionstechniken, die er aber so meisterhaft beherrschte und dem Geschmack seiner Zeit anpasste, dass die Befolgung dieser Regeln seinem künstlerischen Ausdruck keine Grenzen setzte: hier weht der Geist der Frührenaissance durch die anspruchsvollen Konstrukte der Spätgotik, interpretiert durch das A-cappella-Ensemble von ReRenaissance.
 

Gesang: Hanna Marti, Loïc Paulin, Simon MacHale, Jed Allen, Koordination: Marc Lewon
Tessa Roos – Gesang, Leitung

Psalmy Dawida – Melodien für den polnischen Psalter

Die aus Polen stammende Sopranistin Agnieszka Budzińska-Bennett und andere Spezialist:innen der frühen Musik nehmen uns mit auf die Spuren von Mikołaj Gomółka (1535–1609).

Der polnische Komponist vertonte die von Jan Kochanowski in Reime gesetzten Psalmen Davids. Dabei legte er höchsten Wert auf die Verbindung von Text und Musik. Seine Raffinesse im Umgang mit den Nuancen der polnischen Sprache bereitete den Weg zu einem nationalen Kunststil.

Agnieszka Budzińska-Bennett – Gesang, Leitung

Marc Lewon – Laute, Renaissancegitarre und Altgambe

Leonardo Bortolotto – Bass- und Diskantgambe

Caroline Ritchie – Bassgambe und Lirone

Masako Art – Tripelharfe

Elizabeth Rumsey: Produktion

Grünewald Grossgeige von Jacob mariani.jpeg

24. April Grünewalds Grossgeige

24th April 2022

Grünewald’s Groẞgeige – The presentation of a new instrument for ReRenaissance

Basel, 1511: Sebastian Virdung published his «Musica getutscht» with descriptions of all kinds of instruments, including the bowed and fretted Groẞgeige.

Basel, 2021: A gift from Hartmut Raguse led to the construction of a Groẞgeige by Jacob Mariani, based on the painting in the Isenheim Altarpiece by Matthias ​Grünewald. Angels and demons step out of the painting and play music by Agricola, Senfl, and other contemporaries of Grünewald in a programme of music for Kleingeige and Groẞgeige. The string consort developed together with the music around 1500, and was to enjoy increasing popularity in the first decades of the 16th century. The polyphony in sources from this period – the early prints in particular – expressly invites instrumental performance, with the Groẞgeige being specifically emphasized as a suitable ensemble instrument. Marketing certainly played a role in this, with music printers hoping to reach a broader clientele among the players of these instruments. But the pieces work so beautifully with such a homogeneous ensemble, that ReRenaissance will follow contemporary advice and trace Grünewald’s life through the use of an early family of instruments.

Baptiste Romain – Kleingeige; Musical Co-director | Elizabeth Rumsey – Grossgeige; Musical Co-director | Marc Lewon – Lute, Grossgeige | Tabea Schwartz – Recorder, Grossgeige | Jacob Lawrence – Tenor

Video Oren Kirschenbaum (Availabele from 1st of may on Youtube.com/c/rerenaissance)


29. Mai
 

Im Mayen – Lasso zum Mitsingen

Zum Wonnemonat Mai gibt es bereits in der Renaissance unzählige Lieder. Liebesgedichte und lebensfreudige Texte mit einem jahreszeitlichen Bezug wie das berühmte Im Mayen hört man die Hahnen krayen werden auch bei Orlando di Lasso vertont. Im Programm werden diese Stücke durch ein gemischtes Vokalquartett aufgeführt, das sich auf Instrumenten selbst begleitet und bisweilen kunstvolle Vokalverzierungen in die gesungenen Linien einfügt. Der besondere Klang des Lautenduos, das bereits im Septemberkonzert 2020 zu hören war, erfährt ein Comeback mit jüngerem Repertoire aus den späteren Jahrzehnten des 16. Jahrhunderts.

 

Aber ist auch ein Extrachor dabei, der Musik gemeinsam mit dem Vokalquartett vorbereitet und so im Konzert aktiv dabei ist. Sie können Lassos berühmte Ensemblemusik anhand der originalen Notation aus einer neuen Perspektive kennenlernen: Hier der Link zu den Videotutorials.

Ivo Haun – Gesang, Laute; Leitung

eingesprungen für Jessica Jans:
Alice Borciani (siehe Foto)

Giovanna Baviera – Gesang, Gambe

Rui Stähelin – Gesang, Laute

I

«La Margarite» – Tänze für eine Prinzessin 27. März 2022

 

​Véronique Daniels – Tanz, Rekonstruktion der Choreographie
Alain Christen – Tanz

Catherine Motuz – Renaissanceposaune
Josué Melendez – Zink
Raffaella Bortolini – Pommer
Ian Harrison – Schalmei, Pommer, Dudelsack; Leitung

Fotos: Luc Quaglia

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Impressionen aus dem Konzert (© Luc Quaglia & ReRen)

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Der Hut

Der Hut

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27th March 2022 

La Margarite – Dances for a Princess

Written in gold and silver ink on black parchment, Manuscript 9085 from the Royal Library of Belgium is an absolute treasure in every sense. Its owner Marguerite of Austria was of royal blood, and was an avid music-lover and patron of the arts. Aesthetic considerations aside, this little book is treasured for its contents; under each line of music, the actual dance steps have been recorded with letters. Alta cappella and improvisation specialist Ian Harrison leads a wind ensemble to accompany the dancers, led by Véronique Daniels, and together they provide a sumptuous backdrop for the reconstructed choreographies. Thus the music and dance chosen by a princess can be heard and seen after more than 500 years.

Véronique Daniels – Dance; Reconstruction of the choreographies
Alain Christen – Dance

Catherine Motuz – Trombone
Josué Melendez – Cornetto
Raffaella Bortolini – Pommer
Ian Harrison – Shawm, Pommer, Bagpipes; Musical director

Team ReRenaissance – Marc Lewon

Nearly 50 years after Gutenberg‘s invention of moveable type, music finally had its day: in Venice in 1501, Ottaviano Petrucci presented his first music print, Odhecaton A, and unleashed into the 16th century a wave of innovation in the world of music whose influence continues to this day. For this reason ReRenaissance dedicates one concert every year to the musical treasure trove of Petrucci‘s prints – in chronological order, to ensure the long view over this crucial development. In comparison with the prints before and after it, Canti B is quite modest (only 50 pieces, where Odhecaton A had 100), but it nevertheless contains music by the most important composers of the time (Josquin, Compère, Obrecht, Brumel), collected by a musician at the crossroads of European culture.


Grace Newcombe – Voice, Harp, Clavisimbalum 
Tabea Schwartz – Recorders, Viola d’arco
Claire Piganiol – Harp, Portative organ
Marc Lewon – Lute, Gittern, Viola d’arco; Musical director

Grace Newcombe – Gesang, Harfe, Clavisimbalum

Tabea Schwartz – Blockflöten, Viola d’arco

Claire Piganiol – Harfe, Portativ

Marc Lewon – Laute, Quinterne, Viola d’arco; Leitung 

Videeoaufzeichnung: Oren Kirschenbaum

 

About ReRenaissance

 

Since the inaugural concert in June 2020, ReRenaissance has brought Renaissance music into focus with a concert every month. Each programme is a premiere, and takes place on the last Sunday of the month in the historical centre of the city, in the Basel Historical Museum’s Barfüsserkirche. Introductory video blogs, interviews, a regular column from David Fallows, and a rich selection of background information and research accompany this out-of-the-ordinary music.


Renaissance music is itself experiencing a kind of renaissance here: music that has been handed down in manuscripts and prints will be heard again, on rarely-heard instruments such as the rebec, shawm, clavisimbalum, cornetto or Grossgeige. Each programme has a very specific focus, be it a composer, manuscript, or idea, and the whole is conceived and planned by musicians and musicologists in close cooperation. Then the programmes are brought to life by specialist musicians from the Basel area, who are brought together to form these very specific ensembles.

In 2022, ReRenaissance begins its third season. On one hand, the repertoire reflects the diversity of international styles in the sound of 15th and 16th century music. On the other hand, it is the goal of ReRenaissance to present regional musical treasures in their original context. The connection to Basel is highlighted itwice in 2022: a concert of lute music gives an insight into private musical life in Basel during the Renaissance; and in spring we present the inauguration of a Grossgeige, a type of viola da gamba which was first mentioned in Basel in 1511 and has been specially reconstructed for the concert series. Italian and Spanish motets, French chansons, Polish psalms and much more showcase the internationality of the Renaissance sound world.

One concert will be dedicated once again to the work of Ottaviano Petrucci, the first music printer; there will be another sing-along concert and another dance concert. The existing cooperation with the Paper Museum and the Historical Museum will be augmented in 2022 by cooperation with the Schola Cantorum Basiliensis in January and in November.

Concert series organized by the ReRenaissance association

The association is recognized as a nonprofit organization.

Concept, musical direction, and production:

Tabea Schwartz, Elizabeth Rumsey, Marc Lewon.

Development & Administration: Elisabeth Stähelin, Hannah Bächtold
Board of directors: Dr. Thomas Christ, Dr. Werner Baumann